Burmistrzowie

    1. 1391r. Henryk Talman
    2. 1399 r. Bartosz
    3. 1445 r. Jan Czele
    4. 1446 r. Marcin Polkon
    5. 1457 r. Marcin Kuśnierz
    6. 1459 r. Jakub Kuśnierz
    7. 1612 r. Franciszek Bawarczyk

Prezydenci

    1. 1735 r. Wacław Besling
    2. 1740 r. Stanisław Ziętarski
    3. 1750 r. Jan Wojciechowski
    4. 1775 r. Andrzej Siwik
    5. 1776 r. Jan Szczeciński
    6. 1780 r. Jan Jędrkiewicz
    7. 1781 r. Franciszek Kazjer
    8. 1784 r. Wojciech Szczepocki
    9. 1789, 1792 r. Walenty Kochelski
    10. 1794 r. Paweł Olszakowski

Burmistrzowie

    1. 1817, 1820 r. B. Tarchalski
    2. 1823 r. Wawrzyniec Gibasiewicz, Józef Latosiński
    3. 1838, 1844 r. Józef Brzostowski
    4. 1854, 1860 r. Wincenty Ziembiński
    5. 1863, do 1868 r. Teodor Szosland
    6. 1868-1872 r. Longin Kiedrzyński
    7. 1878, 1879 r. Ksawery Witkowski
    8. do 1882 r. Ludomir Kranas
    9. od 1882 r. Załęski
    10. 1883, 1890 r. Adrian Zieleniewicz
    11. 1892 r. Józef Zyguś (p.o.)
    12. 1893 r. Feliks Burchaciński (p.o.)
    13. 1895, 1904 r. Hieronim Ostrzycki
    14. 1906, 1908 r. Hipolit Kolski
    15. 1911 r. Adam Gostyński
    16. 1913-1915 r. Kazimierz Oraczewski
    17. od 1915 r. Teofil Malatyński (p.o.)
    18. 1917-1918 r. Dwenger
    19. 1918-1929 r. Kazimierz Oraczewski
    20. 1929-1932 r. Stefan Groblewski
    21. 1932-1933 r. Józef Jędrzejewski
    22. 1933-1935 r. Witold Nowicki
    23. 1936-1937 r. Józef Jędrzejewski
    24. 1938-1939 r. Stanisław Dzięcioł
    25. 1945 r. Stanisław Ruszkowski
    26. 1945 r. Witold Swoszowski
    27. 1945-1949 r. Jan Teresiak
    28. 1949-1950 r. Ludwik Kaźmierczak

Przewodniczący Prezydium Miejskiej Rady Narodowej

    1. 1950 r. Franciszek Trzciński
    2. 1950-1952 r. Ludwik Kaźmierczak
    3. 1952-1953 r. Jan Pawlak
    4. 1953-1954 r. Tomasz Łuczak
    5. 1954-1955 r. Tadeusz Wiśniewski
    6. 1955-1957 r. Jadwiga Postół
    7. 1957-1961 r. Wiesława Ignaczak
    8. 1961-1962 r. Tadeusz Sobczyk
    9. 1962-1972 r. Stanisław Podeszwa

Naczelnicy Miasta (od 1977 r. Naczelnicy Miasta i Gminy)

    1. 1972-1974 r. Jan Dyja
    2. 1974-1975 r. Józef Śmigiel
    3. 1975-1980 r. Jacek Przybylski
    4. 1980-1990 r. Julian Semba

Burmistrzowie

    1. 1990-2002 r. Zygmunt Adamski
    2. 2002-2010 r. Mieczysław Majcher
    3. 2010-2014 r. Janusz Antczak
    4. od 2014 r. Paweł Okrasa

 EDS7917

Burmistrz Wielunia
Paweł Okrasa

pokój nr 18 - tel. 43 886 02 28
pl. Kazimierza Wielkiego 1
98-300 Wieluń
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

1. Burmistrz jest pracownikiem samorządowym zatrudnionym na podstawie wyboru.

2. Wykonuje on zadania wynikające z ustawy z dnia 8.03.1990 r. o samorządzie gminnym oraz innych przepisów określających status Burmistrza, w tym:
1) kieruje bieżącymi sprawami Gminy;
2) reprezentuje Gminę i Urząd na zewnątrz i prowadzi negocjacje w sprawach dotyczących Gminy;
3) wydaje decyzje administracyjne w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej;
4) udziela pełnomocnictwa w sprawach należących do jego kompetencji;
5) podejmuje czynności należące do kompetencji Rady w sprawach niecierpiących zwłoki, związane z bezpośrednim zagrożeniem interesu publicznego. Czynności takie wymagają zatwierdzenia na najbliższej sesji Rady;
6) nadzoruje realizację zadań zleconych z zakresu administracji rządowej w ramach Gminy i pozostaje w kontakcie z terenowymi organami tej administracji;
7) wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników Urzędu oraz kierowników jednostek organizacyjnych;
8) przedkłada Radzie i jej komisjom projekty uchwał zgłoszone na jego wniosek;
9) jest szefem Obrony Cywilnej Miasta Wielunia:
a) wypełnia zadania z zakresu ochrony przeciwpowodziowej Gminy,
b) zwalczania klęsk żywiołowych;

10) koordynuje działania w zakresie rozwiązywania problemów społeczno-gospodarczych i kulturalnych Gminy;
11) sprawuje bezpośredni nadzór nad działalnością wszystkich komórek organizacyjnych Urzędu:
a) Sekretarza,
b) Skarbnika,
c) Audytora Wewnętrznego,
d) Radcy Prawnego,
e) Straży Miejskiej,
f) Wydziału Inwestycji i Rozwoju,
g) Wydziału Gospodarki Przestrzennej i Rolnictwa.

12) składa jednoosobowo oświadczenia woli w imieniu Gminy Wieluń w zakresie zarządu mieniem;
13) gospodaruje funduszem płac i innymi funduszami Urzędu na podstawie odpowiednich regulaminów wprowadzonych odrębnymi zarządzeniami Burmistrza;
14) prowadzi politykę kadrową;
15) rozpatruje wnioski posłów i senatorów oraz radnych;16)wykonuje inne zadanie zastrzeżone ustawami i uchwałami Rady do jego kompetencji;
16) nadzoruje działalność gminnych jednostek organizacyjnych.

3. Burmistrz jest zastępowany przez Sekretarza, na zasadach określonych w odrębnych dokumentach (zakres czynności, upoważnienie, pełnomocnictwo).

Zastępca Burmistrza

Joanna Skotnicka-Fiuk

1. Zastępca Burmistrza jest pracownikiem samorządowym zatrudnianym na podstawie powołania.

2. Nawiązanie stosunku pracy z Zastępcą Burmistrza następuje w terminie określonym w zarządzeniu Burmistrza.

3. Do zadań i kompetencji Zastępcy Burmistrza w szczególności należy:
1) wykonywanie zadań powierzonych przez Burmistrza, zgodnie z poleceniami i wskazówkami;
2) zastępowanie Burmistrza w razie jego nieobecności lub niemożności pełnienia przez niego obowiązków, z tytułu urlopu, zwolnienia lekarskiego lub innej długotrwałej usprawiedliwionej nieobecności – w zakresie niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania Urzędu oraz w ramach udzielonych upoważnień;
3) nadzór nad działalnością:
a) samorządowych instytucji kultury,
b) Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Wieluniu,
c) Środowiskowego Domu Samopomocy Społecznej w Wieluniu;
4) nadzór nad realizacją uchwał Rady i zarządzeń Burmistrza w zakresie swojego działania;

5) wykonywanie obowiązków w sprawach udzielonego przez Burmistrza upoważnienia;

6) współdziałanie z urzędami, instytucjami i organizacjami społecznymi.

4. Zastępca Burmistrza nadzoruje pracę:
a) Wydziału Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej,
b) Wydziału Spraw Obywatelskich i Urzędu Stanu Cywilnego,
c) Biura Burmistrza,
d) stanowiska ds. rolnictwa i ochrony wód, zgodnie ze schematem organizacyjnym Urzędu.

5. Szczegółowe zadania Zastępcy Burmistrza określa Burmistrz w drodze zakresu czynności oraz upoważnień.

Sekretarz

Magdalena Majkowska

1. Sekretarz jest pracownikiem samorządowym zatrudnionym na podstawie umowy o pracę.

2. Do zadań i kompetencji Sekretarza, w szczególności należy:
1) opracowanie projektów zakresów czynności dla kierowników komórek organizacyjnych;
2) nadzorowanie zapewnienia dla Urzędu warunków lokalowych i wyposażenia techniczno- biurowego;
3) nadzorowanie organizacji pracy w Urzędzie, koordynowanie działań podejmowanych przez poszczególne komórki organizacyjne, sprawowanie kontroli wewnętrznej związanej z przestrzeganiem przepisów prawa pracy;
4) nadzorowanie dyscypliny pracy;
5) realizowanie przy współudziale Burmistrza polityki kadrowej i płacowej w Urzędzie;
6) nadzorowanie we współpracy ze Skarbnikiem racjonalnym gospodarowaniem środkami osobowymi i rzeczowymi Urzędu;
7) współpracowanie z Radą – nadzorowanie przygotowania materiałów na sesjei posiedzenia jej komisji oraz nad realizacją uchwał Rady;
8) rozstrzyganie sporów kompetencyjnych między komórkami organizacyjnymi Urzędu;
9) prowadzenie książki kontroli;
10) prowadzenie spraw powierzonych przez Burmistrza;
11) wykonywanie w imieniu Burmistrza zadań w zakresie udzielonych upoważnień oraz wydanych zarządzeń;
12) organizowanie i koordynowanie prac związanych z wyborami prezydenckimi, parlamentarnymi oraz do samorządów różnych szczebli i referendum, stosownie do obowiązujących przepisów;
13) nadzorowanie prowadzonego rejestru i zbioru aktów prawnych organów Gminy;
14) koordynowanie załatwiania skarg i wniosków dotyczących pracy Urzędu;
15) koordynowanie funkcjonowania kontroli zarządczej w Urzędzie oraz z w jednostkach organizacyjnych;
16) nadzorowanie zarządzania ryzkiem w Urzędzie oraz w jednostkach organizacyjnych.

3. Sekretarzowi podlegają pracownicy Urzędu w zakresie kierowania Urzędem, z zastrzeżeniem ust. 4.

4. Dodatkowym zadaniem Sekretarza jest kierowanie i nadzorowanie pracy Wydziału Organizacyjnego.

5. Szczegółowe zadania Sekretarza określają:
1) ustawy i przepisy wykonawcze;
2) zakres czynności określany przez Burmistrza;
3) powierzenie prowadzenia określonych spraw Gminy w imieniu Burmistrza;
4) upoważnienia Burmistrza.

Skarbnik

Anna Podgórniak

1. Skarbnik jest pracownikiem samorządowym zatrudnionym na podstawie powołania.

2. Nawiązanie stosunku pracy ze Skarbnikiem następuje w terminie okreśw uchwale Rady.

3. Skarbnik odpowiada za prawidłową gospodarkę finansową Gminy oraz realizację budżetu Gminy, a w szczególności:
1) dokonuje kontrasygnaty czynności prawnych, z których wynika zobowiązanie pieniężne;
2) uczestniczy w pracach oraz obradach Rady z głosem doradczym

4. Do zadań i kompetencji Skarbnika należy w szczególności
1) opracowywanie projektu budżetu Gminy
2) dokonywanie analiz budżetu i na bieżąco informowanie Burmistrza o jego realizacji;
3) analizowanie planów finansowych jednostek organizacyjnych;
4) realizowanie ustawy o rachunkowości, o finansach publicznych, o podatkach i opłatach lokalnych oraz o opłacie skarbowej;
5) opracowywanie sprawozdań rocznych i kwartalnych z wykonania budżetu Gminy, zgłaszanie swoich propozycji Burmistrzowi;
6) dokonywanie wstępnej oceny zgodności planowanej operacji gospodarczejz planem finansowym;
7) dokonywanie w ramach kontroli finansowej:
a) nadzoru nad przyjmowaniem środków trwałych do ewidencji majątkui prawidłowym ustalaniem ich wartości,
b) nadzoru nad terminowością uiszczania należnych jednostce dochodów,w szczególności dochodów podatkowych,
c) nadzoru nad terminowością podejmowania działań windykacyjnych,
d) nadzoru nad przygotowaniem, przeprowadzeniem i rozliczeniem prac inwentaryzacyjnych,
e) przygotowywania projektów unormowań wewnętrznych, dotyczących obiegu dowodów księgowych oraz zasad inwentaryzacji mienia, mających na celu zapewnienie prawidłowego funkcjonowania procedur kontroli finansowej,
f) nadzoru nad przestrzeganiem przyjętych zasad oznaczania, przechowywania i zabezpieczania dokumentów księgowych;

8) sprawowanie kontroli wewnętrznej zgodnie z obowiązującymi przepisami;
9) wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi zgodnie z obowiązującymi przepisami;
10) przekazywanie pracownikom oraz kierownikom jednostek organizacyjnych wytycznych oraz danych niezbędnych do opracowania projektu planu budżetowego;
11) nadzorowanie prawidłowego obiegu informacji i dokumentacji finansowej;
12) wykonywanie zadań i obowiązków wynikających z przepisów normujących prawa i obowiązki głównych księgowych.

5. Skarbnikowi podlegają pracownicy Urzędu w zakresie gospodarki finansowej.

6. Dodatkowym zadaniem Skarbnika jest kierowanie Wydziałem Budżi nadzorowanie jego pracy.

7. Szczegółowe zadania Skarbnika określają:
1) ustawy i przepisy wykonawcze;
2) zakres czynności określony przez Burmistrza;
3) upoważnienia Burmistrza.

8.Skarbnik może upoważnić pracownika do kontrasygnowania czynności prawnej, jeżeli może ona spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych.

Rada MiejskA w Wieluniu IX kadencji 2024-2029 w składzie:

Justyna Godszling-Graczyk - Przewodnicząca Rady Miejskiej w Wieluniu

Radosław Wojtuniak - Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej w Wieluniu

Tomasz Kulicki - Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej w Wieluniu

Tomasz Akulicz - Przewodniczący Komisji Budżetowo-Gospodarczej

Ryszard Budzyna - Radny Rady Miejskiej w Wieluniu

Rafał Dudziński - Zastępca Przewodniczącej Komisji Oświaty, Kultury i Sportu

Krzysztof Gagatek - Przewodniczący Komisji Infrastruktury i Rozwoju

Andrzej Gęsiak - Radny Rady Miejskiej w Wieluniu

Katarzyna Hurylska - Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury i Sportu

Robert Kaja - Przewodniczący Komisji Skarg, Wniosów i Petycji

Bogna Kanicka-Parnowska - Radna Rady Miejskiej w Wieluniu

Jacek Kazimierczak - Zastępca Przewodniczącego Komisji Spraw Społecznych

Wojciech Krzemiński - Zastępca Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej

Bronisław Mituła - Radny Rady Miejskiej w Wieluniu

Bartłomiej Panek - Przewodniczący Komisji Spraw Społecznych

Ryszard Radziwołek - Zastępca Przewodniczącego Komisji Skarg, Wniosków i Petycji

Zbigniew Rybczyński - Przewodniczący Komisji Rewizyjnej

Jarosław Stępień - Zastępca Przewodniczącego Komisji Budżetowo-Gospodarczej

Marcin Topór - Radny Rady Miejskiej w Wieluniu

Paweł Walczybok - Radny Rady Miejskiej w Wieluniu

Grzegorz Żabicki - Radny Rady Miejskiej w Wieluniu

Kontakt telefoniczny do Biura Rady Miejskiej: 43 886 02 13.

Gmina Wieluń nawiązała kontakty partnerskie z dwoma miastami z Republiki Federalnej Niemiec.

Więcej informacji o miastach :

Herbem miasta jest biała baszta z otworem strzelniczym, zwieńczona trzema flankami i niebieskim spiczastym daszkiem ze złotą kulą, całość na czerwonym tle.

Najstarszy znany herb Wielunia występuje na denarach wieluńskich Władysława Opolczyka z l. 70-tych XIV w. i przedstawia pojedynczą wieżę obronną - jest więc zbliżony do obecnie używanego. Pojawia się on na zachowanych odciskach pieczęci miejskich od XV w. Jedyną zmianą jest dodanie w l. 1793-1807 r. nad wieżą pruskiego orła, a później orła białego w l. 1830-31. Herb ten zniesiono oficjalnie w 1811 r. (zamiast herbów używano godła państwowego)

Po 1845 r. przywrócono używanie w Królestwie Polskim herbów miast. Przyjęto wówczas błędnie nowy herb z murem obronnym wzmocnionym trzema wieżami i półotwartą bramą pod środkową wieżą.

Dawny herb przywrócono dopiero po publikacji T. Olejnika z 1971 r. Oficjalnie stało się to uchwałą Rady Miasta i Gminy z 1990 r.

Używana jest również flaga miasta, na której widnieje biały ukośny pas na czerwonym tle z herbem miasta pośrodku.

Denar wieluński Władysława Opolczyka z l. 70-tych XIV w.

Pieczęć Wielunia na dokumencie z 1402 r.

Pieczęć Wielunia na dokumencie z 1535 r.

Pieczęć Wielunia z lat panowania pruskiego.

Pieczęć Wielunia z l. 1830-31.

Herb Wielunia używany od 2. poł. XIX w. do l. 70-tych XX w.

Obecnie używany herb miasta Wielunia

kalkulator v2

publico1

fundusze

czyste miasto

cmentarz

logotyp 05 1

logotyp 05 1

65plus ok

karta rodzinom 3+

karta dużej rodziny